Dış İlişkiler Daire Başkanlığında görevli 657 sayılı kanuna tabi memur olan üyelerimizin, haftada 40 saat üstünde çalışma yaptırıldığı, daire başkanlığı personeline hukuka aykırı şekilde işçi görev tanımında olan çay servisi, garsonluk hizmeti yaptırıldığı, hafta sonu görevlendirme yaptırıldığı, fazla çalışma usullerine aykırı fazla çalışma yaptırıldığı ve fazla çalışma karşılığı izin hakkının kullandırılmadığı ile ilgili şikayetler üzere bu resmi yazı ile hukuka uygun görevlendirme ve fazla çalışma usulleri ile ilgili hukuka aykırılığın giderilmesini talep ettik.
Emniyet Genel Müdürlüğü’nün 2009/66 sayılı ‘Emniyet teşkilatında görev yapan Emniyet Hizmetleri Sınıfı dışındaki G.İ.H., Teknik Hizmetler ve Yardımcı Hizmetler sınıfındaki personelin, normal mesai sonrasında, hafta sonları, gece ve gerektiğinde resmi tatillerde çalıştırılıp çalıştırılamayacağı hususunda ortaya çıkan tereddüde ilişkin’ konulu hukuki görüşte;
İlgili Birimin Görüşü:
Başkanlığınızın tereddüt edilen konuya ilişkin görüşü; “Devlet Memurları Kanunu’nda memurların haftalık çalışma süresinin genel olarak 40 saat olarak, Cumartesi ve Pazar günlerinin ise tatil olarak düzenlendiği görülmektedir. Bu çerçevede teşkilatımızda görevli Emniyet Hizmetleri Sınıfı dışında görev yapan diğer hizmet sınıflarındaki personelin, acil ve olağanüstü durumlar haricinde; haftada 40 saatten fazla, hafta sonu ve resmi tatil günlerinde çalıştırılmamaları gerektiği, ayrıca Emniyet Hizmetleri Sınıfında olduğu gibi diğer hizmet sınıflarında YIPRANMA PAYI hesabının yapılmaması nedeniyle GECE VARDİYASINDA GÖREVLENDİRİLMEMESİ gerektiği düşünülmektedir.
Fazla mesai yaptırılması zorunluluğunun ortaya çıkması halinde, fazla çalışmanın uygulama esaslarını gösterir yönetmelikte belirtilen hükümlere uygun olarak tebligat yapılması veya fazla çalışma cetveli hazırlanması, yaptırılan fazla mesainin en kısa süre içinde izin verilerek telafisi yoluna gidilmesi ve haftalık 40 saatin üzerine çıkılmaması için azami gayretin gösterilmesi gerektiği değerlendirmesi yapılmıştır.” şeklinde düzenlenmiştir.
21/06/2021 tarih ve E:2021/27, K:2021/23 sayılı Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu tarafından Teknisyen Yardımcısı görev tanımı olarak,
1) Kurumlarda her türlü yazı ve dosya dağıtmak ve toplamak,
2) Müracaat sahiplerini karşılamak ve yol göstermek;
3) Hizmet yerlerini temizleme,
4) Hizmet yerlerini aydınlatma ve
5) Hizmet yerlerini ısıtma işlerinde çalışmak veya
6) Hizmet yerlerini basit iklim rasatlarını yapmak;
7) Hizmet yerlerini ilaçlama yapmak veya yaptırmak veya
8) Tedavi kurumlarında hastaların ve hastanelerin temizliği ve basit bakımı ile ilgili hizmetleri yapmak veya
9) Kurumlarda koruma ve muhafaza hizmetleri gibi ana hizmetlere yardımcı mahiyetteki görevlerde her kurumun özel bünyesine göre ve yine bu mahiyette olmak üzere ihdasına lüzum gördüğü yardımcı hizmetleri ifa ile görevli bulunanlardan 4 üncü maddenin (D) bendinde tanımlananların dışında kalanları kapsar.” Hükmü vermiştir.
İlgili Danıştay kararında açıkça belirtilen haller dışında olan;
1) Çay servisi,
2) Çay Ocağı İşletmenliği,
3) Çay, Yemek vb Bulaşıkları yıkama,
4) Çamaşır Yıkama,
5) Bariyer taşıma gibi
Vasıfsız işçilerin yapması gereken görev tanımlarının teknisyen yardımcısı ünvanlı memurun da dahil olduğu Yardımcı Hizmetler Sınıfına tabi 657 sayılı devlet memurlarına, ilgili mevzuat ve Danıştay kararında yer almayan görevlerin yazılı ya da sözlü olarak emir verilmesi hukuka aykırıdır.
Ayrıca Çay ocakları, 17.03.2014 tarihli EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TABLDOT ve İŞ OCAKLARI YÖNERGESİ açıkça belirtiği gibi şartları taşıması gerekmektedir. Çay ocakları için gelir giderin gösterildiği işletme defteri tutulur.
Çay ocakları tüketim maddeleri fatura, satış fişi almak suretiyle piyasadan temin edilir. Çay ocakları için seri numaraları belirlenmiş çay fişi düzenlenebilir veya personelin faydalanma durumuna göre aylık sabit bir miktarda ücret toplanıp tutanağa bağlanarak fiş kullanmaksızın çay ocağı hizmetleri sunulabileceği gibi işleyişin daha sağlıklı yürütüldüğü, hesapların kayıt altına alındığı farklı uygulamalar da geliştirilebilir. Çay Ocağı malzemelerinin demirbaş listesine kayıtlı olması gerekmektedir.
Anayasa, TCK, DMK ve ilgili yönetmelik kapsamında; öncelikle üyelerimizin Emniyet Hizmetleri Sınıfı mensubu olmadığı dikkate alınarak kararı doğrultusunda 09:00-12:00/13:00-18:00 arasında çalıştırılması kanunu zorunluluktur.
Üyelerimize çeşitli sebeplerle fazla mesai yaptırılmak istenilmesi durumunda yapılacak fazla çalıştırmanın yönetmelik hükmü gereği üyelerimize bir hafta önceden yazı ile bildirim yapılması, yaptırılan fazla çalışmanın fazla çalışma cetveline işlenmesi ve fazla çalıştırılan her sekiz saat için bir gün izin verilmesi gerekmektedir.
Üyelerimizin ilgili kanun hükümlerine göre çalıştırılması, aksi yöndeki tutum ve uygulamaların devamı halinde 4688 sayılı Kamu Sendikaları Kanunu’nun 19. maddesinin f bendi ‘Üyelerin idare ile ilgili doğacak ihtilaflarında, ortak hak ve menfaatlerinin izlenmesinde veya hukukî yardım gerekliliğinin ortaya çıkması durumunda üyelerini veya mirasçılarını, her düzeyde ve derecedeki yönetim ve yargı organları önünde temsil etmek veya ettirmek, dava açmak ve bu nedenle açılan davalarda taraf olmak’ hükmü uyarınca üyemiz adına adli ve idari mercilerde ilgili hukuki yollara başvurulacağı bildirilmiştir.